flauting background

Friday, February 26, 2010

Berkatkah ilmu kita?

salam elaik.....


Di sini ana ingin berkongsi satu tajuk bersama sahabat-sahabat sekalia......
Na, ini tajuknya........."Berkatkah ilmu kita?"  em, kebiasaannya jarang sekali kita terfikir berkaitan perkara tersebut..".Keberkatan..."  Sejauh mana dapat kita faham dan tahu nilai sebenar perkataan "Berkat " @ "Barakah" berkenaan.....?
Jadi, dalam coreta kali ini...ana ingin berkongsi sedikit ilmu bersama sahabat-sahabat...


Anda akan mendapati sebahagian manusia telah dikurniakan oleh Allah ilmu yg luas, namun masih kelihatan seperti orang yg ‘buta huruf’, tidak nampak pengaruh ilmu itu pada dirinya, tidak juga didalam ibadah2nya. tidak didalam akhlaknya, tidak didalam perilakunya, dan tidak pula didalam pergaulannya di antara sesama manusia. Terkadang ia menyalah gunakan ilmu tersebut untuk lebih membanggakan diri dihadapan hamba2 Allah, merasa tinggi dan merendahkan mereka. Dia tidak menyedari bahawasanya yg telah mengurniakan ilmu kepadanya adalah Allah ‘azzawajalla, dan sungguh jika Allah berkehendak, nescahaya akan menjadikannnya seperti layaknya orang yang jahil.

Anda akan mendapati, bahawa Allah telah mengurniakan kepadanya ilmu, akan tetapi manusia tidak dapat mengambil manfaat daripada ilmunya, baik melalui pengajaran, pengarahan atau nasihat, dan tidak juga melalui tulisan. Bahkan ilmunya hanya terbatas untuk dirinya sendiri. Allah tidak memberkahinya didalam ilmu itu, dan tidak diragukan lagi, ini bererti hilangnya kurnia yang besar. Padahal ilmu itu merupakan pemberian Allah subhanahuwata’ala yg paling membawa berkat bg seorang hamba, sebab ilmu itu jika engkau ajarkan kepada orang lain dan engkau sebarkan di tengah masyarakat, maka engkau akan mendapatkan pahala atas itu semua dari beberapa sisi, iaitu:

1) Bahawa dengan menyebarkan ilmu yang Anda miliki bererti
Anda telah menyebarkan agama Allah ‘azzawajalla, sehingga Anda termasuk dari para mujahidin. Seorang Muslim yg berjihad di jalan Allah, dia telah menakluk negeri demi negeri hingga tersebarlah agama Allah di wilayah itu. Adapun Anda adalah pembuka hati2 yg tertutup melalui ilmu Anda tersebut, sehingga syari’at Allah ‘azzawajalla menyebar luas.

2) Di antara keberkatan dari penyebaran ilmu dan pengajarannya adalah
bahawa dalam penyebaran ilmu tersirat penjagaan terhadap syaria’at Allah dan perlindungan terhadapnya. Tanpa ditunjang dgn ilmu, maka syari’atnya ini tidak akan terjaga, syari’at ini terjaga denagn perantaraan mereka yg Allah kurniakan petunjuk berupa ilmu yg bermanfat. Apabila Anda telah menyebarkan ilmu itu, dan masyarakatpun mudah mengambil manfaat darinya, maka penjagaan terhadap syria’at Allah dan pemeliharaannya akan terlaksana (dengan baik).
3) Dengan menyebarkan ilmu bererti
Anda berbuat baik kepada orang yg telah Anda ajari (ilmu). sebab Anda telah menjadikannya mengerti terhadap agama. Apabila orang itu beribadat kepada Allah dgn bashirah (ilmu yg benar), maka Anda akan mendapat pahala seperti pahala yg dia dapat. Kerana Andalah yg telah menunjukkannya kepada kebaikkan itu, sedangkan orang yg menunjukkan kepada sesuatu kebaikan, maka ia seperti pelakunya. Jadi ilmu yg disebarluaskan merupakan kebaikkan dan keberkatan bagi penyebar dan penerimanya.

4) Sesungguhnya dengan menyebarkan ilmu dan mengajarkannya,
seseorang akan bertambah ilmunya. Ilmu seseorang akan bertambah dengan diajarkan org lain, sebab ia akan mengingat kembali apa yg telah dihafalnya dan ia merupakan pembuka bagi ilmu yg belum dihafal. Betapa bnyk manfaat yg diperoleh seorang ‘alim(guru) dari para muridnya, mereka terkadang datang mengemukakan makna2 yg tidak pernah terlintas di dalam benaknya, sehingga ia dapat mengambil manfaat daripada muridnya. Padahal dia adalah pengajar mereka dan ini merupakan suatu kenyataan.

Oleh kerana itu, selayaknya bagi para pengajar, bila ia mengambil manfaat dari muridnya, dan muridnya menemukan ilmu, hendaklah ia selalu memotivasikan murid tersebut, dan mengucapkan ribuan terimakasih kepadanya. Jangan seperti anggapan sebahagian orang bahawawsanya jika seorang murid telah menemukan dan menjelaskan ilmu yg belum diketahuinya, seorang guru merasa tersinggung sambil mengatakan:” Ini anak hingusan yg mengajar orang dewasa,” sehingga dia(murid) tersinggung dan berusaha menghindarkan dirinya unutuk berdiskusi dengannya. Dia khuatir anak itu akan menyebabkannya ke dalam masalah yg belum diketahui. Ini merupakan sikap yg bersumberkan dari keterbatasan ilmu dan akalnya.

Sebab apabila Allah telah menganugerahkan kepada Anda muid2 yg mengingatkan persoalan yang Anda lupa, dan merekapun membukakan untuk Anda ilmu yg belum Anda ketahui, maka hal itu merupakan sebahagian daripada nikmat Allah. Dan inilah buah dari pada penyebaran ilmu yg akan terus bertambah jika Anda mengajarkannya. Sebagaimana ungkapan seorang yg membandingkan antara ilmu dan harta, ia berkata mengenai ilmu:

(ilmu) akan bertambah denagn banyak mengajarkannya,

dan akan berkurang jika engkau menahannya lalu mengekangnya.

Jika engkau mengekang ilmu itu, maka ia tidak akan berkembang. Dan jika ia engkau tahan, maka ia akan berkurang, yakni engkau bakal melupakannya. Akan tetapi, jika engkau menyebarkannya ia senantiasa akan bertambah.

Sepatutnya bagi seseorang dalam menyebarkan ilmu agar menerapkan sikap hikmah (bijaksana)dalam mengajar, dengan menyampaikan kepada murid2nya masalah2 yg sesuai dengan kadar kemampuan akal fikiran dan tidak membebabani mereka denagn permasalahan yg sekiranya memberatkan. Bahkan mendidik mereka dengan ilmu setahap demi setahap.

Oleh kerana itu, ada sebahagian orang yang memberikan definisi tentang seorang ‘alim yg rabbani (memiliki jiwa pendidik), iaitu seorang ‘alim yg mengajarkan kepada manusia dimulai dari ilmu2 yg ringan sebelum menginjak ke yg lebih sulit dan kompleks. Kita semua mengetahui bahawa suatu bangunan tidak akan berdiri teguh begitu sahaja dengan megahnya di atas bumi, tetapi bangunan itu dibangun oleh ahlinya secara bertahap hingga bangunan tersebut sempurna. Begitu halnya dengan seorang pengajar, selayaknya ia memperhatikan kemampuan berfikir para anak didiknya sehingga dia hanya menyampaikan kepada anak didiknya ilmu yang mampu mereka terima dengan akal mereka. Oleh kerana itu manusia diperintahkan supaya berbicara denagn org lain sesuai dengan pemahaman lawan bicaranya.

Ibnu Mas’ud radiallahhu’anh berkata” “Sungguh tidaklah kamu berbicara dengan sekelompok masyarakat dengan sesuatu pembahasan yg tidak mampu mereka cerna, kecuali hal itu akan menjadi fitnah bagi sebahagian mereka (Kesalahfahaman).”

Demikian pula, hendaklah seorang pengajar mencurahkan perhatian terhadap pokok2 dan kaedah2 agamanya (ilmu ushul dan alat), sebab keduanya itu merupakan fondasi sesuatu ilmu.

Para ulama mengatakan:”Barang siapa yg tidak mendapatkan pokok2 sesuatu ilmu (ilmu usul), maka ia akan jauh dari keberhasilan, yakni tidak akan sampai pada tujuan akhirnya. Maka seorang pendidik dianjurkan supaya mengajarkan kepada murid2nya poko2 dan kaedah2 ilmu yg darinya akan muncul masalah2 yg bersifat furu’iyyah (cabang). Sebab org yg mempelajari ilmu dari permasalahan yg bersifat cabang, nescahaya dia tidak dapat memberikan jawapan yg benar bila dihadapkan kepada sesuatu permasalahan yg pelik utk diketahui hukumnya, kerana tidak memiliki dasar.

Sumber: Syarah Doa Qunut Syaikh Muhamad Shalih al-Uthaimin. (m/s 28-35)
Pustaka Imam Asy-Syafi’i..



Sekian sahaja....salam ukhwah...

No comments:

Post a Comment

penyejuk hati